venlo koopt lokaal - terugknop

Marij Verhaag koopt lokaal

Tekst: VenloVanbinnen / Foto: Minted Media

Koop-Lokaal-Venlo-Blerick-Tegelen-Arcen-Belfelf-Edu-1

Marij Verhaag

“Ik vind het prettig even de deur uit te kunnen voor een boodschap”

Ze zit al meer dan 33 jaar – dat jubileum werd vorig jaar gevierd – in ‘het vak’. Al die tijd vormt Marij Verhaag samen met Theo Sturme het populaire duo Thei en Marij. Winkelen doet ze het liefst om de hoek, in het Tegelse winkelcentrum. “Alleen zo kunnen de plaatselijke winkeliers blijven bestaan.”

Het Tegelse winkelcentrum ligt inderdaad om de hoek, lacht Marij Verhaag. Ze woont tegenover Albert Heijn, hoeft maar de weg over te steken om boodschappen te doen. “Soms denk ik wel eens, wordt ons huis niet wat te groot om te onderhouden. Maar ik kan van hieruit in de verre toekomst ook met de rollator naar de winkels. Een ideale plek dus.”

Halleluja

Voor degene die haar niet kennen (dat zullen niet veel lezers zijn): Marij Verhaag begon haar zangcarrière in 1986 nadat ze tijdens de oud- op nieuwnacht de vraag kreeg of ze een vastelaovesliedje wilde zingen tijdens het Liedjesmatinee. “Ik zei ja, maar had daar de volgende dag alweer spijt van. Nee, ik had niet de drive om te zingen, ben als kind weggestuurd bij het kerkkoor omdat ik steeds overal ‘Halleluja’ tussendoor zong.” Dus besloot ze om die toezegging weer terug te draaien. Een beslissing waar haar ouders het niet mee eens waren. “Die vonden dat wie A zegt ook B moet zeggen. Het idee dat ik het podium op moest maakte me echter hartstikke nerveus. Dat is gelukkig veranderd, maar een beetje gezonde spanning is er wel nog altijd.” Dat ze niet alleen de bühne op hoefde, maar samen met Thei Sturme, deed Marij besluiten om toch door te zetten. Met succes. Want het Liedjesmatinee werd prompt gewonnen. “Alleen had ik het nooit gedaan.”

 

Veldboeket

Wat daarna volgde is een glansrijke carrière die dus al meer dan 33 jaar duurt. Met onder meer een gewonnen LVK-finale, tien cd’s en talloze optredens door heel Limburg. Hun repertoire is veel breder dan alleen vastelaovesmuziek, vertolkers van het Limburgse lied is een betere benaming. Marij: “We richten ons op allerlei doelgroepen, maar vooral bij ouderen zijn we heel populair. Die zijn verknocht aan een van onze bekendste nummers, ‘Veldboeket’. ” Het duo is eveneens populair vanwege hun open, spontane houding, vanwege de ruimte die er is om een praatje met het publiek te maken. Marij knikt: “Klopt. Het is onze hobby, we doen het omdat we het leuk vinden. Dat geldt ook voor het in gesprek gaan met mensen. Je krijgt zo allerlei verhalen te horen, zoals wat onze muziek voor ze betekent.”

Dagelijkse boodschappen

Helaas zit optreden er momenteel niet in, vanwege corona. Ze mist het. “De meeste boekingen die we hadden staan, zijn de afgelopen periode afgezegd. Begrijpelijk, maar wel jammer. Marij ziet de gevolgen van de crisis ook in de winkelstraten. Zelf gaat ze wel vrijwel dagelijks even boodschappen doen. “Ik ben niet iemand die wat eten betreft ver vooruit kijkt; per dag bekijk ik waar ik zin in heb. We hebben twee prima slagers met elk hun specialiteiten. Diverse bakkers ook. En de Albert Heijn ligt zoals gezegd aan de overkant. Ik vind het prettig even de deur uit te kunnen voor een boodschap, hier of daar een praatje te maken.” Hema, Blokker en het Kruidvat kunnen, indien nodig, eveneens op haar klandizie rekenen. “Als ik wil, als we willen dat die winkels blijven, dat lokale ondernemers blijven bestaan, zullen we er moeten winkelen. Dat is althans mijn motivatie. Ik wil mezelf niet verwijten bij te dragen aan leegstand. Dus koop ik alleen online als het hier niet te krijgen is.”

 

Beleving

Dat hier betekent ook de binnenstad van Venlo. Want daar is ze zó, geeft Marij aan. “Liefst op de fiets, haal ik meteen een frisse neus.” En ja, dan wordt er ook wel eens iets gekocht dat ze niet direct nodig heeft, lacht ze. “Dan zie ik een bloesje of zoiets hangen, kijk op het prijskaartje en denk dan dat ik het voor dat geld niet kan laten hangen. Natuurlijk stel je je dan wel eens de vraag of je dat ene kledingstuk nu echt nodig hebt. Maar dat is het leuke van winkelen: een beetje rondlopen, rondkijken. Bovendien ondersteun je zo de ondernemer. Zeker in deze tijd. Want die hebben het niet gemakkelijk. Dat wij niet kunnen optreden is niet fijn, maar het is hobby. Voor de lokale ondernemers is het hun inkomen. Ze doen dan ook hun stinkende best. De straten zijn al sfeervol versierd. Misschien zou zachtjes Sinterklaasliedjes en later kerstmuziek ook bijdragen aan de beleving. Want dat is winkelen natuurlijk ook. Beleving. Dat is toch veel leuker dan iets via je computer bestellen.”

koop lokaal verhalen

Koop Lokaal het nieuwe normaal

Een campagne van Venlo Partners / BIZ Tegelen / Taskforce Blerick 

mede-mogelijk-gemaakt-door
Venlo Koopt Lokaal » Marij Verhaag shopt lokaal