venlo koopt lokaal - terugknop

KOOP HIER

Tekst: Frans Pollux / Fotografie: Peter de Ronde

Koop-Lokaal-Venlo-Blerick-Tegelen-Arcen-Belfelf-Edu-1

Frans Pollux

“De binnenstad voelt als een gegeven. Als iets onveranderlijks. Dat je er alles kunt kopen, kunt eten en drinken, op terrasjes van de zon kunt genieten – het is zo’n open deur dat je amper beseft dat het ook anders kan zijn.”

Als ik aan Venlo denk, dan denk ik aan de binnenstad. Niet aan thuis, niet aan de Maas, niet aan De Koel – maar aan die paar hectare eeuwenoude straten vol geschiedenis en gebouwen. Dát is voor mij Venlo, daar huist de ziel van de stad.

Lastig is dat alles wat je erover zegt, galmt als een hol cliché. Wat meteen de kern van het probleem is: de binnenstad voelt als een gegeven. Als iets onveranderlijks. Dat je er alles kunt kopen, kunt eten en drinken, op terrasjes van de zon kunt genieten – het is zo’n open deur dat je amper beseft dat het ook anders kan zijn. Totdat je ergens op vakantie door een leeg Italiaans of Frans stadje dwaalt, zo’n stadje waar de gebouwen weliswaar even oud en mooi zijn (oké, af en toe zelfs mooier), maar waar het leven uit verdwenen is. Er zijn geen winkels meer, hoogstens een tabakszaak. Het laatste café sloot al jaren geleden.

Op een bankje zit iemand die het zich misschien nog herinnert, maar het verlaten plein nodigt niet uit om gezellig een babbeltje te maken met die ene, eenzame vrouw. Zo kan het ook zijn. Zo kan het worden. Een bruisende binnenstad, een vitaal dorpscentrum, het draait in de eerste plaats om handel, om commercie, om mensen die geld uitgeven.

Maar voor een gemeenschap betekent het veel meer. Het is de enige plek waar altijd wat te doen is, waar je bekenden tegenkomt en nieuwe mensen ontmoet. Het is de plek die je het gevoel geeft geworteld te zijn. Niet in de laatste plaats omdat een hoop van die lokale middenstanders, die je bovendien vaak persoonlijk kent, onze verenigingen steunen. Onze festivals sponsoren. Onze stad maken, en ons dorp leefbaar houden.

Het zijn ingewikkelde tijden. De verplichte afstand maakt veel kapot. Als je huis kraakt, stut je het. Welnu; op dit moment kunnen onze winkels een steuntje gebruiken. Dat gaat verder dan ondernemers helpen hun boterham te beleggen. Het gaat om wat ons bindt.

Koop je broek om de hoek, schreef ik ooit in De Limburger. Elke euro die je uitgeeft op bol.com, verdwijnt uit je woonplaats, maar de euro die je bij je slager spendeert, blijft hier. Daar gaat de slager mee naar de bakker. En de bakker betaalt er zijn lidmaatschap van de voetbalclub mee, of hij sponsort je zangkoor.

Denk aan de toekomst van de plek waar je leeft: winkel lokaal, ook digitaal.

— Frans Pollux

koop lokaal verhalen

Koop Lokaal het nieuwe normaal

Een campagne van Venlo Partners / BIZ Tegelen / Taskforce Blerick 

mede-mogelijk-gemaakt-door
Venlo Koopt Lokaal » Interview met Frans Pollux