venlo koopt lokaal - terugknop

Fietskoerier René: online shoppen kun je ook lokaal

Tekst: Venlo Vanbinnen Fotografie: Minted Media

Koop-Lokaal-Venlo-Blerick-Tegelen-Arcen-Belfelf-Edu-1

René Winter

“Lokaal online winkelen is sowieso milieuvriendelijk”

Winkelen is een beleving. Maar voor wie liever de deur niet uit wil: online shoppen kun je ook lokaal. Fietskoerierdienst Demarrage zorgt ervoor dat het pakketje binnen een mum van tijd wordt geleverd. 

Hij heeft er heel wat jaren in de logistieke sector opzitten, René Winter, werkte voor diverse transportbedrijven. Leuk werk, zegt hij, maar een paar jaar geleden begon het te kriebelen. “Ik heb in de loop der jaren vrijwel alles gedaan wat je bij een expeditiebedrijf kunt doen, plannen, in- en verkoop, noem maar op. Maar op een gegeven moment wilde ik wat anders, iets waarbij ik meer praktisch bezig kon zijn.” 

Logisch 

Dat anders werd fietskoerierdienst Demarrage. Het kwam min of meer bij toeval op zijn pad, vertelt René. “De naam viel op een gegeven moment. Het bedrijf heeft al 15 jaar een vestiging in Maastricht en ook al 10 jaar in Eindhoven. Ermee in Venlo beginnen leek me logisch. Je zag het hier nog nauwelijks, fietskoeriers. Ja, die maaltijdbezorgers zijn er volop, maar in de non-foodsector niet.” Dus besloot hij in 2018 zijn eigen fietskoerierdienst op te zetten. In eerste instantie nog naast zijn bestaande baan. “Ik werkte in die tijd bij Verhoex Expedities & Sneltransport. Daar kreeg ik alle ruimte om zelfstandig te worden. Dus combineerde ik een tijdlang mijn werk daar met het bezorgen van pakketjes.” 

Gratis 

Het aantal opdrachten groeide en zo’n jaar geleden ging René zich als zzp’er volledig op het koerierswerk richten. Sterker nog, al vlug moest hij op zoek naar uitbreiding in de vorm van nieuwe collega’s. Toen kwam corona. “Ja, ik heb dat even aangekeken, merkte dat in de Venlose winkelgebieden de straten leeg waren en dat winkeliers zich op online-activiteiten gingen richten. Ik besloot die ondernemers te ondersteunen door onze diensten gratis aan te bieden. Dat werd al snel opgepikt door Venlo Partners en vanaf dat moment trokken we samen op. Zij hebben veel connecties, kunnen onze activiteiten bij de juiste partijen onder de aandacht brengen.” René kreeg het er druk mee. Waar zijn bedrijf net voor de coronacrisis 4 koeriers telde, werden dat er opeens 6. 

Shop lokaal online

Inmiddels rijden er weer 4 koeriers rond van Demarrage. De hausse van die eerste coronamaanden is voorbij. Hoewel René en zijn collega’s nog altijd volop worden ingeschakeld, is er volgens hem voldoende ruimte om door te groeien. “Er wordt nog altijd veel te weinig lokaal online geshopt. Mensen die momenteel niet naar de stad willen of durven komen, kiezen online vaak nog voor de bekende, grote namen. Terwijl steeds meer winkeliers een volwaardige online winkel hebben. 

Daar kun je ook een product bestellen en dan heb je het dezelfde dag of een dag later in huis, net als bij de bekende landelijke websites.” Hij spoort ondernemers die zich nog niet in een webwinkel hebben verdiept aan daar toch eens over na te denken. “Ja, ik weet dat het niet voor iedereen een optie is. Maar online winkelen blijft, daar zul je als winkelier op een of andere manier op moeten inspelen.” 

Bekend gezicht

Voordeel van het lokaal online winkelen is dat je de plaatselijke ondernemer ondersteunt, geeft René aan. En dat is niet het enige voordeel, zegt hij. “Lokaal online winkelen is daarnaast heel milieuvriendelijk. We brengen de pakketjes op de fiets, hoe duurzaam wil je het hebben. Daarnaast krijgen de mensen vaak een bekend gezicht aan de deur. Dat vinden ze prettig, merken we.

Zo brengen we veel pakketjes rond voor de apotheek, dagelijks. Dan kom je bij mensen die aan huis zijn gekluisterd. Die willen graag even praten. Doen we natuurlijk. We merken meestal al na één zin of er behoefte is aan een kort praatje.” 

Met zo’n 60 kilometer fietsen op een dag krijgt René beweging genoeg. Nee, aanvullend sporten doet hij dan ook niet, lacht hij. “Vroeger wel gedaan, badminton onder andere. Vooral voor de gezelligheid, het sociale aspect.” Die kilometers zal hij ook na het coronatijdperk blijven maken, weet hij. “Ja hoor. Zoals gezegd, het online shoppen is een vaste routine geworden. Nu moeten alleen nog steeds meer mensen ervan doordrongen worden om dat lokaal te doen. Dan brengen wij het met plezier aan huis. Snel en milieuvriendelijk.” 

koop lokaal verhalen

Koop Lokaal het nieuwe normaal

Een campagne van Venlo Partners / BIZ Tegelen / Taskforce Blerick 

mede-mogelijk-gemaakt-door
Venlo Koopt Lokaal » Fietskoerier René Winter winkelt lokaal online