venlo koopt lokaal - terugknop

Danny Post (VVV-Venlo) koopt lokaal

Tekst: VenloVanbinnen / Fotografie: Petra Lenssen

Koop-Lokaal-Venlo-Blerick-Tegelen-Arcen-Belfelf-Edu-1

Danny Post

“De plaatselijke binnenstad ondernemers maken de stad”

Alweer acht seizoenen is Danny Post actief voor VVV-Venlo. De geboren Amsterdammer voelt zich dan ook thuis in Venlo, de plaats waar zijn kinderen zijn geboren. Hij vertoeft graag in het Venlose winkelcentrum dat hem, hoewel kleiner, qua sfeer aan zijn geboorteplaats doet denken.

Een beetje Venlonaar voelt Danny Post zich inmiddels wel. In 2013 kwam hij op 24-jarige leeftijd van FC Dordrecht naar VVV en je kunt de aanvoerder zonder enige twijfel een van de steunpilaren of misschien wel dé steunpilaar van het elftal noemen. Hij was erbij toen VVV in 2017 promoveerde naar de Eredivisie en weet zich sindsdien samen met zijn teamgenoten te handhaven op het hoogste niveau.

Relaxt

Gevraagd naar een vergelijking tussen zijn geboortestad en huidige woonplaats noemt Danny eerst wat verschillen. “Qua omvang zijn Amsterdam en Venlo natuurlijk niet te vergelijken. Daarnaast heb je het enorme toerisme in Amsterdam. Maar ik zie ook wel overeenkomsten, wat de gezelligheid betreft , de kroegjes. Venlo heeft een heel leuke binnenstad, sfeervolle terrassen.” Die kleinere schaal van Venlo heeft zo zijn voordelen, geeft hij aan. “We wonen in het Groenveld, dat zien ze hier misschien als buiten de stad, maar ik sta met een paar minuten in het Julianapark. Binnen 5 à 10 minuten fi etsen is alles bereikbaar. In Amsterdam doe je er al snel een half uur of langer over. Het gaat er hier in Venlo ook meer relaxt aan toe.”

Leuke festivals

Qua vertier heeft hij evenmin weinig te klagen, geeft Danny aan. Nu is het allemaal wat minder, zegt hij, maar in Venlo is onder normale omstandigheden genoeg te doen. “Neem nou het al eerder genoemde Julianapark, met onder meer het Zomerparkfeest, Stereo Sunday en Lekker Venlo. Ik kom er graag, het zijn leuke festivals.” Ook verderop in de binnenstad ziet hij volop levendigheid. “Neem het gebied rondom de haven, we komen er graag, vooral ’s zomers. Om een terrasje te pakken, een ijsje te eten bij de ijskiosk. We fi etsen of wandelen er met veel plezier naartoe.” Oog heeft hij inmiddels ook voor de historie van Venlo. Danny waardeert de mooie monumentale panden, maar eveneens wat er zich in het verleden in de stad heeft afgespeeld. “Zo ben ik eerder dit jaar naar die mooie voorstelling over de 75-jarige bevrijding van Venlo op de Markt voor het stadhuis geweest.”

 

Vooruitstrevende mode

Hij is ook zeer te spreken over de Venlose binnenstad in zijn geheel. Komt er dan ook vaak. “Weet je, als voetballers hebben we iedere dag een aantal uren vrij. Ik ben niet zo’n binnenzitt er, kom graag onder de mensen. Dus ben ik geregeld in het Venlose centrum te vinden. Ja, nu is het allemaal wat anders, maar normaal gesproken. Zoals gezegd zijn er veel leuke horecazaken, zoals de Brasserie en Motown. En Venlo heeft ook echt veel bijzondere winkels. Zelf kom ik graag bij Calico Jack, waar je heel vooruitstrevende mode vindt. Of bij Xie, waar ik onlangs nog een zonnebril heb gekocht. Dat zijn zaken die qua uitstraling in Amsterdam niet zouden misstaan.” Natuurlijk zijn er ook winkels, zegt Danny, die je in Amsterdam wel aantreft maar in Venlo niet. “Mijn vrouw komt bijvoorbeeld graag bij een winkel als Zara. Natuurlijk vind je in Amsterdam vrijwel alles, maar zelf mis ik dat niet zo.”

 

Winkelbeleving

Als het even kan shopt hij dus lokaal en hebben de plaatselijke winkels zijn voorkeur, de kleine zelfstandigen uit Venlo. “Die plaatselijke binnenstadondernemers maken de stad, geven er identiteit aan. Ik loop er graag binnen, mede omdat ik het leuk vind om even een praatje te maken.” Hij lacht. “Ja, uiteraard gaat het vaak over voetbal.” Met online shoppen heeft hij niet zoveel op. “Dat vind ik vaak een gedoe. Zeker wat kleren betreft . Die wil je toch passen, voelen. Bovendien vind ik het veel leuker om naar de stad, naar de winkels zelf te gaan. Vanwege de winkelbeleving. Dat trekt me aan.” Tot slot nog even naar het voetbal. Het is een vreemd seizoen, wereldwijd, dus ook voor VVV. De zeperd tegen Ajax werd afgewisseld met enkele goede resultaten. Wat kunnen we verwachten? Hij lacht: “We willen en gaan ook boven de streep eindigen. Handhaven dus, dan hebben we het goed gedaan.”

koop lokaal verhalen

Koop Lokaal het nieuwe normaal

Een campagne van Venlo Partners / BIZ Tegelen / Taskforce Blerick 

mede-mogelijk-gemaakt-door
Venlo Koopt Lokaal » Danny Post shopt lokaal